Jak zamówić identyfikator Byggekort?

Polacy w swoich wyprawach zarobkowych często decydują się na Norwegię. Tam natomiast najczęściej znajdują zatrudnienie na budowie. Ze względu na tak duże zainteresowanie tą branżą, chcielibyśmy zwrócić uwagę na pewien warunek obowiązujący tamtejszych pracowników, a mianowicie identyfikatory Byggekort.

Identyfikatory, czyli dokumenty pozwalające rozpoznać osobę oraz dowiedzieć się dla kogo pracuje, są wymogiem obejmującym każdego na placu budowy. Oczywistością są budowlańcy, zarówno pracujący krótkotrwale, jak i długotrwale, zatrudnieni przez firmę norweską, zagraniczną, czy nawet osobę prywatną. Jednakże mowa tu też o osobach wykonujących tzw. prace poboczne – sprzątanie, przygotowywanie posiłków na zakładowej stołówce, czy nawet regularne dostawy materiałów. Praca na terenie budowy, nie ważne o jakim charakterze, wiąże się z obowiązkiem posiadania identyfikatora.

Zamawianie dokumentu Byggekort nie jest skomplikowaną czynnością, ale zanim się do niej przystąpi należy sprawdzić, czy spełnia się odpowiednie warunki, a mianowicie, czy jest się zarejestrowanym w następujących instytucjach: Enhetsregisteret (Rejestr Działalności Gospodarczej), Folkeregisteret (Urząd Ewidencji Ludności) lub SFU (Centralny Urząd Podatkowy dla Zagranicy), Aa-registeret (Rejestr pracodawców i pracowników), MVA-registeret (Rejestr podmiotów gospodarczych zobowiązanych do płacenia podatku VAT).  W rejestrach powinni widnieć zarówno pracownicy, jak i pracodawcy.

Pierwszym etapem w nabywaniu identyfikatora Byggekort jest rejestracja osoby zamawiającej, która musi być zatrudniona w danym przedsiębiorstwie (również firma jednoosobowa) oraz posiadać numer personalny lub D-nummer.  Rejestracji można dokonać elektronicznie, na: https://www.norsik.no/byggekort/RegisterOrderer.aspx, bądź listownie, przez wypełnienie i wysłanie formularza.  Po pomyślnym przebiegu procesu, osoba otrzyma login (bestiller-ID), który jest niezbędny przy zamawianiu identyfikatorów.

Druga faza zamawiania polega na wypełnieniu odpowiednich formularzy oraz przesłaniu ich do Byggekortu. Można to oczywiście zrobić elektronicznie bądź listownie, ważne jest, aby dobrze wypełnić pole z loginem, ponieważ w przypadku jakichkolwiek błędów urząd niszczy podanie bez informowania o fakcie osoby zamawiającej.

Czas oczekiwania na identyfikator wynosi przeciętnie od jednego do dwóch tygodni. W przypadku braku odpowiedzi po upływie tego okresu, należy zwrócić się do specjalnej infolinii Oberthur Technologies. Status swojego zamówienia można sprawdzać na stronie byggekort.no, logując się za pomocą otrzymanego bestiller-ID oraz hasła.